De werkzaamheden in beeld

Onderhoudsseizoen 2013 – 2014

De werkzaamheden zijn al weer een paar maanden aan de gang. En ook is er al weer veel werk verzet. Erg blij zijn we met de nieuwe groep enthousiaste vrijwilligers rond Winterswijk. Nieuw is niet het goede woord want ze hebben al veel ervaring door het werk dat ze ook bij andere organisaties doen.

Ruitenburgerschans
In december vorig jaar is de Ruitenburgerschans  onderhanden genomen. Op dat terrein zijn we de braamstruiken te lijf gegaan. Niet het allerleukste werk maar ook dat moet gedaan worden om de schans toegankelijk te houden voor publiek. We zijn voornemens om dit jaar bij de schans zowel in het voor- als najaar onderhoud te plegen zodat de braam niet te veel kans krijgt zich te ontwikkelen.
Bij de schans is ook een nieuw toegangshek geplaatst voor de inrit naar het achterliggende bouwland.

Hostermaat
Bij de Horstermaat (Brinkheurne) ligt een flink stuk werk. Al een aantal dagdelen zijn we bezig geweest met het vellen van de elzen rond de poel. Doel is om de lichtinval te vergroten zodat er weer
meer leven in de poel komt. De klus is nog niet klaar, we zullen er nog wel een paar dagdelen aan moeten besteden. Ook de poelen zelf zijn aan een schoonmaakbeurt toe. Door veel bladval zijn ze verzuurd en is de biodiversiteit afgenomen. Met het onderhoud hopen we de poelen weer aantrekkelijker te maken voor amfibieën en insecten.

Bosmans Brook
Ook op dit terrein zijn de poelen weer onderhanden genomen. Riet en lisdodden zijn verwijderd en langs de randen is elzen- en wilgenopslag verwijderd. We hopen in 2014 opnieuw de boomkikker te horen (en te zien !) en het zou mooi zijn als de gevlekte orchis die vorig jaar aangetroffen werd zich in 2014 zou uitbreiden. Nog even geduld oefenen.

Schreuders Weide
Op dit terrein bij Haarlo is de opslag rond de drinkpoel verwijderd en is de knotwilg gesnoeid. Ook de rasters zijn geschoond van opgeschoten struiken. Voor 2014 hopen we opnieuw op massale bloei van orchideën en grote ratelaar.

Laarbraak
Op de Laarbraak zijn we bezig om de elzen en inlandse eiken op de rabatten af te zetten. Gaande weg streven we er naar om hier weer singels met hakhout te creëren.

Kortom: er is al weer veel werk verzet, liters koffie gedronken en gelukkig ook veel bijgepraat en gelachen. Het moet ten slotte wel gezellig blijven, da’s ook belangrijk ! Ook in de komende maanden hoeven we ons niet te vervelen. Pluim op de hoed van een ieder die onze stichting helpt om onze Achterhoek mooi te houden. Het beetje spierpijn weegt niet op tegen de voldoening die het geeft.
Bedankt allemaal !

Onderhoud aan Bosmans Brook 15 maart 2013

De natuur op Bosmans Brook begint zich goed te ontwikkelen. Vertraagd door de aanhoudende vorst zijn we in maart 2013 bezig geweest met het uitsteken van elzenopslag bij de poelen en is er gewerkt aan de de afrastering die ons terrein scheidt van dat van de buurman (en schenker van de percelen), de familie Bosman. Binnenkort zal er nog een mooi rustiek toegangshekwerk worden geplaatst. Anders dan de foto’s van het koffiedrinken soms wellicht  doen vermoeden is er enthousiast en hard gewerkt.

Onderhoud aan Horstermaat 2 februari 2013

Op ons terrein de Horstermaat in de Brinkheurne bij Winterswijk zijn we in het eerste kwartaal 2013 twee keer aan het werk geweest. De afrastering langs het weiland werd vrijgemaakt van overhangende takken en aan de westzijde van het terrein werden bij de poel over een brede strook de elzen gekapt.Het doel daarbij was om de lichtinval te verbeteren zodat de flora en de fauna (m.n. de amfibieën) daarvan kunnen profiteren. Het was een forse klus die nog niet helemaal is afgerond. Dus volgend seizoen moeten we daar nog weer aan de bak. Komend voorjaar en zomer zulen we zien of de inspanningen al tot resultaat geleid hebben.